wtorek, 20 maja 2014

Płaskie wycieraczki - wymian gumek i parę porad.

Płaskie wycieraczki kiedy są nowe pozbawione są praktycznie wad, są cicha, dobrze przylegają do szyby oraz w małym stopniu ograniczają widoczność. W nowych modelach samochodów zrezygnowano z starego stelażowego rozwiązania. Posiadają tylko jedną wadę - cenę. Odnoszę się tu do markowych produktów np. Valeo, Bosch, Champion oraz wycieraczek sygnowanych markami producentów samochodów np. Skoda, VW, Ford itd. Osobiście uważam że właśnie te sygnowane przez producentów charakteryzują się najwyższą jakością i żywotnością. Cena za komplet dwóch wycieraczek na przednią szybę oscyluje, w zależności od modelu, w graniach 100-140 PLN. Czy w momencie kiedy wycieraczka zacznie smużyć lub przeskakiwać jesteśmy zmuszeniu do zakupu nowych płaskich wycieraczek ? Nie koniecznie, istnieją co najmniej dwa sposoby żeby sobie z tym poradzić.

4 letnia wycieraczka z Forda Mondeo - jak widać wciąż posiada charakterystyczny kształt. 
1. Ostrzałka piór wycieraczek, kosztuje ok 15-20 zł i pozwala na ponowne zaostrzenie narożników gumki wycieraczki. Rozwiązanie sprawdzi się jedynie w przypadku samochodów o dużych przebiegach rocznych, gdzie mimo stosunkowo krótkiego okresu czasu wycieraczka zaczęła smużyć jednak guma wciąż zachowała swoje właściwości, jest sprężysta, nie sparciałą i nie zaczęła się rozrywać. W przypadku wycieraczek gdzie guma już stwardniała lub trwale odkształciła się ostrzałka na nic się nie zda.

Plastikowa nasada pióra widok z góy
Plastikowa nasada widok z dołu, zatrzasków nie widać, są ukryte środku. Trzeba ją na siłę ściągnąć śrubokrętem 
2. Wymiana gumki wycieraczki. Na rynku można nabyć wiele gum wycieraczek, w różnych cenach. 70cm komplet gumek można znaleźć już za 5 zł, jednak zdarzają się kosztujące ponad 20zł za sztukę. O tym jakie gumki wybrać później. Dodatkowo płaska wycieraczka na pierwszy rzut oka wydaję się praktycznie nierozbieralna, czy tak jest faktycznie ? Każdą płaską wycieraczkę da się rozebrać, konieczne jest zdjęcie plastikowej nakładki z końca pióra. Niestety producenci starają się sprytnie ukrywać plastikowe zatrzaski i często zdjęcie nakładki wymaga sporo gimnastyki przy użyciu śrubokręta. W innych przypadkach zatrzaski są dość dobrze widoczne i łatwo zdjąć plastikowy element. Następnie należy odgiąć metalowy element powstrzymujący gumkę przed wysunięciem i już można wysunąć gumkę z pióra. Następnie wsuwamy nową gumkę, blokujemy ją wcześniej odgiętą blaszką i nakładamy plastikową osłonę na koniec pióra. Na tym koniec. Należy jeszcze dobrać odpowiednią gumkę, należy szukać gumek do płaskich wycieraczek. Charakteryzują się one odpowiednio szerokim wytłoczeniem w miejscu mocowania. Jeśli wybierzemy tanią gumkę, sprzedawaną z plastikową szyną. po włożeniu w wycieraczkę będzie ona z niej wyskakiwać. Wciśniecie plastikowej szyny w wycieraczkę z kolei spowoduje jej usztywnienie i nieprawidłowe przyleganie do szyby.

Już zdjęta, widać metalowy uchwyt gumki.
Należy go odgiąć
I można  wysunąć starą gumkę
Pewnie znajdą się osoby które powiedzą że przecież wycieraczka to nie sama gumka. Całe pióro traci swoją sprężystość i kształt w miarę używania. Uważam ze w przypadku wycieraczek płaskich ciężko się doszukiwać takich zmian parametrów, biorąc pod uwagę prostotę ich konstrukcji. Dwie sprężyste dość grube blaszki, połączone zaczepami - tu nie ma się co popsuć.

Po zdjęciu gumowej osłonki (spojlera) widać konstrukcję wycieraczki
Również  z boku nie wygląda dość okazale
Są też osoby które powiedzą że można kupić płaską wycieraczkę za 30-40zł, pewnie będzie równie dobra jak ta za 100zł. Ja na wstępnie odrzucam taką możliwość gdyż uważam że ich jakość jest gorsza, a okres użytkowania dużo krótszy. Ponadto producenci stosują różnorodne patenty mocowania, tanie wycieraczki są z reguły uniwresalne - przystosowane do starych ramion wycieraczek, gdzie stosowano pióra ze stelażem.
Aby wszystko dobrze działało nowa gumka musi mieć taki przekrój
Aby przedłużyć życie wycieraczek można też stosować środki chemiczne tzn. niewidziana wycieraczka, lub nano wycieraczka. Przy odpowiednich prędkościach powodują one dość dobry odpływ wody z szyby. Dodatkowo zmniejszają tarcie gumy o szybę i mogą zmniejszać ilość brudu jaki do niej przylega. Dzięki czemu wpłyną korzystnie na "tępienie" gumki. Należy także unikać pracy wycieraczki po suchej, brudnej szybie oraz po lodzie w zimie.

Jeśli mamy szczęście nasza wycieraczka może mieć widoczne zatrzaski - jak ta z VW.
Zachęcam do samodzielnej wymiany gumek w płaskich wycieraczkach. Nie wymaga to wielkiego nakładu pracy, a pozwala znacznie ograniczyć koszty ich użytkowania. Jeśli mamy kupować całe pióra ja polecam te sygnowane logami producentów samochodów - sprzedawane w ASO. Oczywiście w internecie można je znaleźć w znacznie korzystniejszych cenach niż w salonie, często niższych niż zestaw Boscha czy Valeo dedykowany do danego modelu.

7 komentarzy:

  1. jako kobieta niewiele moge powiedziec, zwłaszcza ze mam swoj pierwszy samochod dopiero. Ale chclopak ciagle zwraca mi uwage na wycieraczki, że mają być płaskie, i zamawia jakies specjalne z visee.pl. Mówi że zbierają wodę, nie świszczą itd. Moje pytanie, czy Wy dziewczyny wiecie o co chodzi, czy też na chłopakach polegacie w tej kwestii ?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogólnie wycieraczki lub maty gumowe https://www.alumatex.pl/produkty/maty-gumowe/ są jednymi z najlepszych tego typu akcesoriów do samochodu. Guma zapewnia wysokie właściwości czyszczące, a także jest bardzo odporna na ścieranie. Wycieraczka powinna posiadać jak najlepszą przyczepność do podłoża i nie ślizgać się po powierzchni.

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno wytrzymałość zależy też od jakości wycieraczek, samej gumy z jakiej są wykonane. A gumowe części, akcesoria są przydatne w wielu miejscach, zobaczcie sami na ofertę https://powerrubber.com/kat/plyty-gumowe/ i gdzie są wykorzystywane takie płyty gumowe. Od tego producenta zdecydowanie najlepsze na rynku.

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie na szczęście mąż się zajmuje takimi wymianami. A na dłuższe podróże bierzemy większe auto z https://flexrent.pl/wypozyczalnia-samochodow-lotnisko-wroclaw-starachowice/, mamy wtedy pewność, że jest odpowiednio przygotowane do drogi, serwisowane, nic nam nie grozi jak się wybieramy w długą wycieczkę. A koszty takiego wypożyczenia nie są wysokie.

    OdpowiedzUsuń